perjantai 1. maaliskuuta 2013

Pitäisikö minun nukkua enemmän?

Olen kirjoittanut nukkumisesta täällä aiemminkin: tammikuussa pidin kaksi viikkoa unipäiväkirjaa ja helmikuussa kerroin kätevästä ohjelmasta, joka auttaa ainakin minua nukahtamaan myöhäisillan tietokoneen tuijottelun jälkeen.

Lisäksi olen onnistunut vakiinnuttamaan yöllisen unirytmini kohtalaisesti. Olen noussut säännöllisesti ylös (herätyskellon avustamana tosin) klo 8, myös viikonloppuisin. Tosin muutama aikaisempi klo 6.30 aamuherätys on täytynyt kestää opiskelujen takia. Keskimäärin olen nukkunut edelleen 7,5 tuntia yössä. Silti mietin, että pitäisikö minun nukkua enemmän?

Kun uni ei tuu / kai vika täyskuun. (Kuva: kukkurovaca)


Mitä enemmän, sitä enemmän


Tänään löysin Ylen Uutisten kautta viime vuonna toteutetun Effects of insufficient sleep... -tutkimuksen. Tutkimuksen mukaan vähäinen uni muuttaa konkreettisesti geeniaktiivisuutta, joka osaltaan vaikuttaa mm. vastustuskykyyn. En lukenut varsinaisesta tutkimuksesta kuin tiivistelmän, mutta jäin ihmettelemään, miksi Ylen käsittelyssä 8,5 tunnin yöunet muuttuvat liki kymmenen tunnin uniksi.

Joka tapauksessa keskimääräisesti nukkumani 7,5 tuntia ei välttämättä ole tarpeeksi. Wikipedian kautta löytää hyviä linkkejä unitutkimuksiin. Yksi mielenkiintoinen pidempiä yöunia puoltava tutkimus on The Effects of Sleep Extension on the Athletic Performance of Collegiate Basketball Players. Kun junnut alkoivat nukkua  kymmenen tuntia yössä (keskimäärin liki kaksi tuntia tavallista enemmän), niin heidän suorituskykynsä parani 5 - 9 %. Hieman toki tuossa tutkimuksessa mietityttää otoksen pieni koko (11 henkilöä) sekä se, miten varsinaisen treenin vaikutus on otettu huomioon suorituskyvyn parantumisessa.

Niin tai näin, yhdeksän tunnin yöunien haitallisuudesta aikuiselle ei ole juurikaan tieteellistä näyttöä. Koska minulla on ensi viikolla mahdollisuus nukkua pidempään, niin kokeilen viikon ajan, miten 8,5 - 9 tunnin yöunet vaikuttavat yleiseen vointiini.

Kokeilu jää vain viikkoon, koska sen jälkeen koittaa taas arki ja aikaisemmat herätykset. Opiskelun ohella tekemäni iltaduuni estää minua menemästä säännöllisesti nukkumaan ennen klo 23:a, joten yöunien pidentäminen onnistuu vain heräämisen lykkäämisellä.


Laadulla on väliä 


Täyttelin tätä postausta varten myös nettitestin uniprofiilistani ja -laadusta. Sen vinkkien innoittamana käyn hankkimassa yksiööni tummemmat verhot ja pyrin jatkamaan säännölliseen aikaan heräämistä myös viikonloppuisin. Yritän lisäksi pitää huolta siitä, etteivät treenini ajoitu myöhäisiltaan, jotta kehoni ei käy ylikierroksilla nukkumaan mennessä.

Lisäksi minun pitää opetella kirjoittamaan blogia päiväsaikaan. Taaskin kirjoittaminen söi ainakin puoli tuntia yöunistani.

Tulevina viikkoina tulen siis jakamaan kokemuksia ja mietteitä säännöllisestä unirytmistä ja yli kahdeksan tunnin yöunista. Ehkä myös juttua tai sisustusvinkin poikasta verhojen valitsemisesta... NOT.


65 päivää Helsinki City Runiin
8,6 juoksukilometriä

54,39 / 400 kulutettua BM:ää (27 737 kcal)
10,27 BM:ää jäljessä päivittäisestä tavoitteesta

Lisäys 2. maaliskuuta 2013: Ilmeisesti Ilta-Sanomatkin ovat tarttuneet samaan unitutkimukseen. Olin kerrankin lööppien edellä.

Noteerasin kannen lööpin, mutta en lukenut juttua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti